صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تحریم بنزین را بی‌اثر کرد ۱۳۹۸/۰۷/۱۲


دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) چهارشنبه شب (10 مهرماه) در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به واسطه احساس نیاز کشور در سال ۶۸ شکل گرفت. بر همین اساس یک مجموعه مبارک ابتدا به نام بازسازی شکل گرفت و رفته‌رفته با توجه به خلأ‌های کشور به سمت توسعه زیرساخت‌های کشور رفت و قرارگاه توانست نقش بی‌بدیلی با خدمت صادقانه در ۳۰ سال پس از انقلاب ارائه کند.
وی افزود: قرارگاه در حوزه‌های فنی و مهندسی فعال است بخصوص در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع و معادن، فعالیت‌های حمل و نقلی در آزادراه‌ها و خطوط ریلی درون‌شهری و برون شهری، در خطوط انتقال نفت و گاز و آب، اسکله و بندرسازی و در بسیاری از حوزه‌های فنی و صنعتی نقش دارد و توانسته دانش فنی بومی را در پروژه‌ها پیاده کند و بدون نیاز به شرکت‌های خارجی در همه عرصه‌ها خدمت کند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در ادامه با بیان اینکه قرارگاه، مالک پروژه‌ها نیست وغالباً به صورت EPC در پروژه‌ها حضور دارد، گفت: زیرساخت تولید ۳۵ درصد از بنزین کشور، ۲۰ درصد تولید گازشیرین کشور، ۲۲ درصد تولید گازوئیل در کشور به دست قرارگاه ایجاد شده است.
دکتر محمد اظهار داشت: ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گاز جهان در سه فاز 130 هزار بشکه‌ای طراحی و اجرا شد اما با توجه به عملکرد خوب آن در حال حاضر از هر فاز 146 هزار بشکه راندمان‌گیری می‌شود. در زمان بحث تحریم بنزین در ۸ سال گذشته، قرارگاه با همکاری وزارت نفت و تعامل توانست با اعتماد خرید‌ها را به سمت شرکت‌های ایرانی ببرد.
وی تصریح کرد: طراحی‌های پالایشگاه‌های میعانات گازی ستاره خلیج فارس به وسیله قرارگاه خاتم انجام شد. اجرا و طراحی این پروژه صد درصد ایرانی شد، تجهیزات را 70 درصد ایرانی کردیم و اصل بر ایجاد توان تولید در داخل بوده است که با تکیه بر جوانان دستارورد بسیار مهمی به دست آورده‌ایم.
دکتر محمد گفت: طراحی 6 فاز‌ پارس جنوبی نیز به وسیله قرارگاه طراحی شد که به افزایش برداشت و فشار گاز کمک می‌کند تا برداشت‌های بهتری داشته باشیم.
او درباره خودکفایی بنزین گفت: با توجه به 105 میلیون لیتر تولید بنزین و مصرف 85 میلیون لیتر در روز حدود 20 میلیون لیتر بنزین در روز مازاد داریم که به کشور صادرکننده بنزین رسیده‌ایم. همچنین توانسته‌ایم گازوئیل را نیز به راحتی صادر کنیم و بفروشیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره آزادراه تهران- شمال نیز گفت: این قرارداد در ابتدا با بنیاد مستضعفان و جانبازان بسته شده و با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و راه‌ها و تونل‌ها این پروژه زمان‌بر است. یک نوبت هم از قرارگاه خواسته شد کمک کنیم، اما مجدداً بر اساس تصمیم وزارت راه و شهرسازی مجدد پروژه به بنیاد مستضعفان واگذار شد.
او در ادامه درباره تعامل با دولت و قوای دیگر در نظام گفت: امروز رهبر انقلاب از قرارگاه خاتم به خوبی یاد کردند که موجب روحیه مضاعف شد. ما به عنوان بازوی امین دولت هستیم و هرجا از قرارگاه خواسته شده کمک کرده‌ایم و با ورود خود خلأ‌ها و پروژه‌های ناتمام را تکمیل کرده‌ایم.
دکتر محمد افزود: قرارگاه خاتم در رسالت مردم‌محوری خود موفق بوده و دولت‌های مختلف از قرارگاه رضایتمندی داشته اند. امروز نیز با توجه به وضعیت کشور و اوج تحریم‌ها بزرگترین پروژه‌های اقتصادی کشور مثل ستاره خلییج فارس، 6 فاز پارس جنوبی، آزادراه‌ها و مترو، در حوزه فولاد و مس را با تعامل و ظرفیت‌سازی خوب به بهره‌برداری رسانده‌ایم.
وی اظهار داشت: ۵ هزار پیمانکار و مشاور و طراح با قرارگاه در حال همکاری و تعامل هستند و سعی کرده‌ایم به صورت بسیج در بدنه فنی مهندسی کشور کمک کنیم.
فرمانده قرارگاه خاتم درباره ساخت جزیره مصنوعی در جزیره کیش گفت: مجموعه پست اسکله‌ای در کیش احداث کردیم که با توجه به عمق کم آب، فقط امکان پهلوگیری به کشتی‌های تفریحی را می‌داد و این در حالی بود که ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های تا 80 هزار تن را هم داشت. لایروبی این بندر و احیای پست اسکله‌ها به قرارگاه سپرده شد و موضوعات زیست‌محیطی آن نیز در دست انجام است.
او درباره محرومیت‌زدایی‌ها نیز با بیان اینکه بیش از 10 هزار طرح عمرانی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی در روستاها اجرا کرده‌ایم، افزود: ۶۰۰ واحد مدرسه و حوزه علمیه، ۲۵۰ کتابخانه، 805 پروژه آبرسانی و آبخیزداری، ۶۵۵ خانه بهداشت، 776 مجموعه ورزی، 510 گلخانه، جایگاه دام و جایگاه پرورش طیور، هزار و ۶۶۵ کیلومتر جاده روستایی، 377 دهانه پل، 6000 مسجد، مصلی و خانه عالم از جمله پروژه‌هایی است که قرارگاه توانسته است خدمت‌رسانی کند و در کنار آن حدود 100 هزار بسته معیشتی، 120 هزار بسته لوازم‌التحریر و ۱۲۰۰ بسته جهیزیه توزیع کرده‌ایم که ارزش ریالی آن 3200 میلیارد ریال بوده است
فرمانده قرارگاه در ادامه درباره تعامل با بخش خصوصی گفت: امسال از ۶۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور فقط 2400 میلیارد تومان به قرارگاه اختصاص یافت که نشان می‌دهد فضا برای بخش خصوصی باز است و در پروژه‌های زیر 150 میلیارد تومان ورود نمی‌کنیم. این در حالی است که در پروژه‌هایی که ورود می‌کنیم بخش خصوص را درگیر می‌کنیم و در شرایط کنونی با 5 هزار پیمانکار، مشاور و سازنده در حال کار هستیم.
وی اظهار داشت: قرارگاه خاتم در پروژه‌ای مانند کنارگذر جنوبی تهران که 70 درصد آن را تأمین مالی کرده است بیش از ۸۰ درصد آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است به گونه‌ای که می‌توان گفت رفیق بخش خصوصی هستیم نه رقیب.
او افزود: سپاه تمام قدر در کشور حضور دارد چه در زمینه نظامی و اقتدار و چه در داخل با تمام توان خدمت‌رسانی کرده است و قرارگاه با تکمیل پروژه‌ها توانسته کمک زیادی کند.
وی جلوگیری از خام‌فروشی و عدم وابستگی به نفت، نگاه به درون و ظرفیت‌های بومی، توسعه صنایع و معاون و کشاورزی را از توصیه‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری به مسئولان عنوان و تصریح کرد: تحول در حوزه اقتصادی و مقابله با تحریم‌های دشمن نیازمند برخورداری از روحیه جهادی و انقلابی است و سپاه با رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و صیانت از امنیت و آرامش ملت ایران در این عرصه مورد تهدید دشمن به ایفای نقش موثر می‌پردازد.
او درباره دانش فنی گفت: وقتی شرکت‌های خارجی عرصه پروژه‌ها را خالی کردند کشور ما توانست با کمک داخلی کردن طراحی پروژه‌ها، صاحب لایسنس شود و با مدیریت جهادی و مطالعه دقیق ضعف‌ها توانستیم برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم و ارزش افزوده بالایی را برای کشور به ارمغان آوریم.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved