صنعت نفت ایران
1403/1/9
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

پیش بینی نفت ۴۰ دلاری در صورت عدم تمدید توافق کاهش تولید اوپک ۱۳۹۸/۰۹/۱۳


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، شرکت تحقیقات انرژی ریستاد انرژی پیش بینی می کند در صورت عدم کاهش بیشتر تولید نفت توسط اوپک در 2020، ذخایر نفت خام جهان افزایش قابل توجهی پیدا کند و به دنبال آن قیمت نفت به شدت کاهش یابد.

 کشورهای عضو اوپک و روسیه در پنجم و ششم دسامبر در وین، پایتخت اتریش گرد هم می آیند تا در مورد سطح تولید نفت در 2020 مذاکره کنند.

برنار تانهاگن، سرپرست تحقیقات بازار در ریستاد انرژی گفت:« ما پیامی واضح برای کشورهای ائتلاف اوپک+ داریم: تمدید قرارداد فعلی کاهش تولید برای حفظ تعادل بازار و اطمینان از یک قیمت ثابت نفت در 2020 کافی نیست. اگر ائتلاف اوپک نتواند تولید را بیش از این کاهش دهد، دورنمای بازار نفت تیره خواهد بود».

 طبق پیش بینی های ریستاد انرژی، در 2020 عرضه مازاد نفت به بازار جهانی بسیار بالا خواهد بود و به 0.8 میلیون بشکه در روز می رسد.

 شواهد تجربی نشان می دهد عرضه مازاد یک میلیون بشکه در روز نفت می تواند باعث کاهش 5 درصدی قیمت آن طی یک ماه شود، بنابراین احتمال کاهش 30 درصدی قیمت نفت طی 6 ماه وجود دارد.

تانهاگن گفت:« اگر اوپک و روسیه کاهش تولید را تمدید و تشدید نکنند، شاهد سقوط قیمت نفت برنت تا 40 دلار در سال آینده خواهیم بود».

 وی اضافه کرد:« تحقیقات ما نشان می دهد به منظور اطمینان از یک بازار متعادل، لازم است اوپک تولیدش را تا 28.9 میلیون بشکه در روز پایین بیاورد یعنی یک کاهش 0.8 میلیون بشکه ای نسبت به سطح تولید سه ماهه چهارم 2019. این رقم با توجه به پیش بینی ما از تقاضا و عرضه کشورهای غیر اوپک و تاثیر قوانین جدید سازمان بین المللی دریانوردی بر جریان نفت خام تخمین زده شده است».

 ریستاد انرژی 3 سناریوی مختلف تصمیم گیری برای ائتلاف اوپک پیش‌بینی می‌کند:

 وضعیت پایه :  تمدید قرارداد فعلی کاهش تولید تا ژوئن 2020. بازار جهانی نفت با 1.2 میلیون بشکه در روز عرضه اضافی در 2020 مواجه خواهد بود. قیمت نفت احتمالاً تا 40 دلار در هر بشکه برای یک مدت کوتاه کاهش می یابد.

کاهش بیشتر:  کاهش بیشتر 0.75 میلیون بشکه ای به اضافه 0.3 میلیون بشکه در روز کاهش در نظر گرفته شده در سناریوی تمدید قرارداد باعث پایین آمدن عرضه اضافی نفت به بازار و ثبات قیمت‌ها خواهد شد.

بدون قرارداد/ جنگ بر سر سهم بازار:  افزایش تولید تمام کشورها تا حداکثر ظرفیت آنها می تواند تاثیرات مخربی داشته باشد. با افزایش ذخایر نفتی تا 2.3 میلیون بشکه در روز، قیمت نفت احتمالا تا زیر 30 دلار در هر بشکه پایین می آید. 

ریستاد انرژی دریافت که ائتلاف اوپک+ به طور کلی طی سال جاری میلادی تا به امروز 2.6 میلیون بشکه در روز تولید خود را نسبت به سطح مبنای اکتبر 2018 پایین آورده است، در حالی که طبق قرارداد باید 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش می‌داد. 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش اضافی مربوط به کاهش ناخواسته تولید در کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا می شود که هر دو از این قرارداد معاف شده‌اند. عربستان سعودی با 870 هزار بشکه در روز کاهش تولید در 2019 بیشترین سهم کاهش تولید در این قرارداد را داشته است.

اتلاف اوپک با چالش رشد تولید در مناطق دیگر جهان روبروست. ریستاد انرژی پیش‌بینی می‌کند تولید نفت شیل آمریکا 2.6 میلیون بشکه در روز در 2020 افزایش یابد و یک میلیون بشکه در روز به تولید نروژ و برزیل اضافه شود. این موسسه تحقیقاتی پیش بینی می کند عرضه نفت غیر اوپک به جز آمریکا در 2020 ، 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اوپک این رقم را 0.6 میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved