صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

قمار اوپک بر روی "پایان دوران طلایی نفت شیل آمریکا" ۱۳۹۸/۰۹/۱۱


 به گزارش اویل اینداستری به نقل از بلومبرگ، اوپک سالها رونق صنعت شیل آمریکا را نادیده می گرفت و حالا از اشتباه خود پشیمان است. حالا این گروه یک شرط بندی جسورانه دیگر در مورد انقلاب شیل آمریکا کرده است: دوران طلایی این صنعت رو به پایان است.

 وزرای نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت در این هفته دیدار می کنند تا در مورد تمدید قرارداد کاهش تولید فعلی یا تشدید میزان این کاهش تصمیم‌گیری کنند. آنها عقیده دارند رشد بالای تولید نفت آمریکا در سال آینده به سرعت کند خواهد شد.

 عراق اعلام کرد اوپک و متحدانش احتمالاً تولید خود را بیش از این کاهش می دهند ولی به نظر می رسد اعضای این ائتلاف تمایلی به این کار ندارند.

اوپک تنها نیست. تاجران نفت و مقامات اجرایی این صنعت اعتقاد دارند تولید نفت آمریکا رشد کندتری در 2020 نسبت به 2019 خواهد داشت و سرعت رشد آن به طور قابل توجهی کمتر از 2018 خواهد بود. اوپک  بر روی کاغذ بازار نفت را تحت کنترل دارد.

 قیمت نفت برنت در بیشتر روزهای 2019 حدود 60 دلار در هر بشکه بود یعنی 14 درصد بالاتر از آغاز سال ولی بسیار پایین تر از اوج 75.4 دلار در هر بشکه اواخر آوریل.

 تحلیلگران عقیده دارند عربستان سعودی کاری منطقی برای متعادل کردن بازار نفت انجام می دهد ولی باید حواسش به تولید نفت شیل آمریکا و سایر عرضه کنندگان غیر اوپک باشد.

 تولید نفت آمریکا در ماه سپتامبر به بالاترین حد 17.5 میلیون بشکه در روز رسید که 1.3 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال گذشته بود. این افزایش تولید احتمالاً تا اوایل 2020 ادامه می یابد و پس از آن کند می شود.

رشد کندتر به معنای عدم وجود رشد نیست. شرکت های بزرگی مثل اکسون موبیل و رویال داچ شل احتمالاً به افزایش تولید خود در تگزاس، نیومکزیکو و میادین دیگر ادامه می دهند.

 گروه ویتول، بزرگترین تاجر مستقل نفت دنیا انتظار دارد تولید آمریکا 700 هزار بشکه در روز از دسامبر 2019 تا دسامبر 2020 رشد داشته باشد. تولید نفت آمریکا از پایان 2018 تا پایان 2019، 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

 شاید بزرگترین مشکل افزایش تولید در سایر نقاط باشد نه شیل آمریکا. تولید برزیل و نروژ رو به افزایش است و در 2020 بیشتر میشود.

 روسل هاردی، مدیر اجرایی ویتول در مصاحبه ای گفت:« نیمه اول 2020 برای اوپک بسیار سخت خواهد بود. تولید نفت آمریکا در سه ماهه پایانی سال جاری و نیمه اول سال آینده رو به رشد خواهد بود و تولید نروژ، برزیل و گویان هم به آن اضافه می شود».

 مقامات اوپک هنوز عقیده دارند تعادل عرضه و تقاضا بسیار بهتر از حد پیش بینی خواهد بود. آنها پیش‌بینی می‌کنند تولید نفت غیر اوپک پایین تر از حد انتظار و تقاضای جهانی بالاتر باشد.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved