صنعت نفت ایران
1403/1/28
Tuesday
آرشیو اخبار صنعت نفت

جهش سوم صنعت پتروشیمی کشور با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش است ۱۳۹۸/۱۱/۲۹


جعفر ربیعی مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حاشیه نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حمایت و استفاده از توان داخلی با بخشنامه و دستور محقق نمی‌شود بلکه باید به تولید داخل و حمایت از بخش تولید ایمان و باور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در حوزه صنعت پتروشیمی بیشتر به تولید محصولات پایه توجه شده است گفت: این مسئله منطقی است که تا وقتی محصولات پایه و بالادستی را تولید نکنیم نمی‌توانیم به بحث تکمیل زنجیره ارزش  توسعه پایین‌دستی ورود کنیم. اما صنعت پتروشیمی، صنعتی است که در سال‌های اخیر در کنار توسعه بخش بالادستی به تکمیل زنجیره ارزش نیز توجه کرده و هیچ صنعتی در کشور مثل صنعت پتروشیمی وجود ندارد که سالانه 5.5 میلیارد دلار یعنی برابر با 70 هزار میلیارد تومان به بخش پایین‌دستی خودش خوراک تحویل دهد.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: بخش پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی باید توسط بخش خصوصی توسعه یابد و اگر ما در جایی ورود می‌کنیم باید به گونه‌ای باشد که جای بخش خصوصی را تنگ نکنیم به همین منظور در نظر داریم تا با شناسایی و ایجاد ظرفیت‌های توسعه پایین‌دستی به منظور تکمیل زنجیره ارزش، شرایط را برای ورود بخش خصوصی در این عرصه فراهم کنیم.

ربیعی تصریح کرد: در جهش سوم صنعت پتروشیمی بر روی تکمیل زنجیره ارزش و توسعه بخش پایین‌دستی تمرکز شده و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز به زودی فهرستی از طرح‌های پایین‌دستی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی احتیاج به ریال و ارز برای توسعه دارد که بخش ارزی از صندوق توسعه ملی و تا حدی نیز از بانک‌های داخلی تأمین می‌شود اما برای بخش ریالی انتظار می‌رود با استفاده از ابزارهای مختلف بورسی و بازار سرمایه بتوانیم از نقدینگی موجود در جامعه استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس  ادامه داد: چند ماه است که در تلاشیم اوراق مشارکت در بازار سرمایه منتشر کنیم اما بروکراسی بازار سرمایه بیش از حد پیچیدگی دارد و زمانبر است و بین شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار سرمایه عمدتا فرقی قائل نمی‌شوند و ما همچنان در تلاشیم تا بتوانیم تا پایان سال در دو نوبت اوراق مشارکت به میزان یک هزار میلیارد تومان و دو هزار میلیارد تومان منتشر کنیم.

ربیعی با اشاره به تکمیل طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: تا پایان امسال به طور حتم خوراک به این واحد تزریق و آماده افتتاح رسمی می‌شود.

وی افزود: خروجی بیدبلند خلیج فارس تا پیش از بهره‌برداری از طرح پتروشیمی گچساران، بخشی به پتروشیمی‌‌های ماهشهر اختصاص می‌یابد و بخشی نیز صادر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خاطر نشان کرد: سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در روز چهارشنبه از 9 هزار و 150 میلیارد تومان به 14 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می‌یابد که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت است.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved