صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

حمله به تاسیسات پالایشگاهی عربستان اقتصاد کُند هند را تهدید می‌کند ۱۳۹۸/۰۶/۲۵


به گزارش اویل اینداستری به نقل از کوارتز، هند، سومین وارد کننده نفت دنیا، برای نگرانی دلیل دارد. افزایش درگیری های ژئوپلیتیکی در غرب آسیا احتمال بالا رفتن قیمت نفت را افزایش داده است.

 در چهاردهم سپتامبر ، ده پهپاد تاسیسات نفتی بقیق و خریص را که متعلق به شرکت آرامکوی عربستان است، هدف قرار دادند. این تاسیسات 5 درصد عرضه جهانی نفت را بر عهده دارند. در حالی که آمریکا ایران را مقصر می داند، حوثی های یمن مسئولیت این حملات را قبول کرده اند.

 عربستان سعودی دومین عرضه کننده بزرگ نفت خام و گاز پخت و پز به هند است.

 در پیامد این حملات، تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت جهانی نفت بین 10 تا 15 درصد افزایش می یابد.

انوج گوپتا از شرکت کارگزاری سهام انجل براکینگ گفت:« در حال حاضر( 13 سپتامبر) نفت خام برنت حدود 60 دلار در هر بشکه نفت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 54.80 دلار در هر بشکه معامله میشود.  در اثر این حملات احتمالا نفت برنت بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت بین 60 تا 63 دلار در هر بشکه فروخته خواهد شد. به همین ترتیب قیمت بنزین و دیزل هم در هند بین 1 تا 3 روپیه در هر لیتر بالا خواهد رفت.

 در این بین، قیمت نفت در اولین ساعات معاملات امروز 12 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به 72 دلار در هر بشکه رسید. این افزایش 18 درصدی بیشترین حد از 1988 تا حالا است.

 قیمت سوخت در هند تا حد زیادی به قیمت بین المللی نفت خام بستگی دارد. گوپتا توضیح داد:« قیمت واردات نفت خام به داخل هند بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد».

 قیمت بالاتر واردات نفت مطمئناً اقتصاد هند را کندتر خواهد کرد. هر گونه افزایش در قیمت جهانی نفت خام کسری تجاری هند را شدیدتر می کند. گوپتا گفت: « هر دلار افزایش در قیمت نفت هزینه واردات آن را سالانه 10700 کرور روپیه افزایش می دهد. هند در 2018 و 2019 ، 111.9 میلیارد دلار برای واردات نفت هزینه کرد. ما انتظار داریم قیمت بنزین و دیزل در روزهای آینده افزایش یابد».

 طی سال مالی جاری که در مارس 2020 پایان می یابد، هند 4.5 میلیون بشکه در روز نفت خام بین ماه های آوریل و جولای وارد کرد که 0.1 میلیون بشکه در روز کمتر از همین دوره در سال گذشته بود. دلیل اصلی این شرایط هم تحریم های آمریکا علیه ایران بود.

 تاثیر حملات به تاسیسات نفتی عربستان بر قیمت نفت حداقل فعلاً به عرضه سوخت به هند ضربه نمی زند. هند در حال حاضر ظرفیت تامین نفت خام مورد نیاز برای 12 روز را دارد.

 آژانس بین المللی انرژی هم اعلام کرد با مقامات عربستان و تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت در تماس است و فعلاً عرضه کافی نفت در بازار وجود دارد.

 در این بین، روی آوردن به نفت آمریکا هم می تواند به هند کمک کند کمبود نفت خود را جبران سازد. هند در حال حاضر متکی به نفت آمریکاست و واردات نفت از این کشور را سه بار افزایش داده است.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved