صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

ناآرامی‌های عراق تهدید بزرگ بعدی برای بازار جهانی نفت ۱۳۹۸/۰۹/۱۳


به گزارش اویل اینداستری به نقل از اویل پرایس، اتفاق بعدی که در عراق در صورت تامین نشدن خواسته معترضان می‌افتد این است: هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی. تنها چیزی که باعث یک تغییر بزرگ می شود و در واقع دلیل اصلی اعتراضاتی است که تا به حال در عراق بی سابقه بوده است.

 این یک سناریوی محتمل است که تاجران نفت باید حواسشان به آن باشد. این سناریو بیش از دونالد ترامپ یا حتی اوپک می تواند قیمت نفت را دستکاری کند.

 هفته گذشته، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق استعفا داد.

 ولی استعفای عبدالمهدی کافی نبود از بیست و پنجم اکتبر 400 معترض کشته شده‌اند و به نظر می رسد چیزی بیش از استعفای نخست وزیر برای پایان این اعتراضات لازم باشد.

ظاهرا دلیل این اعتراضات کمبود خدمات اساسی در مناطق نفتی خیز عراق است که نمی توانند برق و آب آشامیدنی مردم را فراهم کنند. ولی در واقع دلیل اصلی این اعتراضات فساد گسترده و یک سیستم ناکارآمد است که باعث بیکاری عظیم در میان جوانان و ضربه خوردن سیستم آموزش و بهداشت شده است.

 استعفای عبدالمهدی تنها چیزی است که بروز درگیری مسلحانه بین معترضان و نیروهای امنیتی در جنوب عراق را به تأخیر انداخته است . یعنی مناطقی که میادین نفتی عراق در آن قرار دارد.

 اگر معترضان بصره را در اختیار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟ 5 میلیون بشکه نفت در روز، 12 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان و پول هنگفتی که سرمایه گذاری شده است (سرمایه گذاری خارجی).

 چین بزرگترین خریدار نفت خام عراق و یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت نفت و گاز این کشور است. شرکت پتروچاینا و نفت ملی چین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این منطقه دارند که شامل 25 درصد سهم پتروچاینا در پروژه قرنه غربی-1 می شود. پروژه‌ای که قبلا در اختیار اکسون بود. شرکت ملی نفت چین دو میلیون بشکه در روز نفت از میادین نفتی رمیله و حلفایا در جنوب عراق تولید می‌کند.

 شرکت نفت بصره عراق در ماه سپتامبر قراردادی با چین برای توسعه و تکمیل 80 چاه نفتی در میدان بزرگ نفتی مجنون و بصره  بست.

چین امیدوار است فروش نفت خام از عراق را بیش از دو سوم افزایش دهد و تا پایان سال جاری میلادی به 850 هزار بشکه در روز برساند. بنابراین مسلم است که چین به دقت شرایط عراق را تحت  نظارت دارد.

 روسیه هم بیش از ده میلیارد دلار طی 9 سال گذشته درصنعت انرژی عراق سرمایه گذاری کرده است.

سوال بعدی این است که آیا معترضان می‌توانند تا میادین نفتی عراق پیشروی کنند؟

نشانه ها حاکی از این است که این اتفاق می‌افتد و به تدریج آغاز شده است. معترضان جاده های منتهی به 5 میدان نفتی در بصره را بسته اند و عصبانیت بغداد در مورد هدر رفتن این پول نفتی افزایش یافته است.

 در این بین، بازار نفت درگیر مسائل دیگری است مثل ادعای دونالد ترامپ برای توقف قرارداد تجاری که قیمت نفت را کاهش می‌دهد و ادعای اوپک برای کاهش بیشتر و طولانی‌تر  تولید نفت که قیمت آن را بالا می برد.

استعفای عبدالمهدی به افزایش قیمت نفت کمک کرده ولی بازار هرگز از نظر ژئوپلتیکی حساس نبوده است. آنچه تاجران نفت باید مراقب آن باشند تحولات واقعی در عراق است که ممکن است باعث اختلال در عرضه نفت شود.

دولت عراق در حال حاضر دو گزینه دارد:  سرکوب کامل معترضان که به معنای کشتار بیشتر است و یا یک اصلاحات اساسی که به طور واضح توانایی آن را ندارد.

بازار باید پاسخگوی خطری باشد که 12 درصد ذخایر نفتی شناخته شده جهان با آن روبروست.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved