صنعت نفت ایران
1403/1/10
Friday
آرشیو اخبار صنعت نفت

تغییر برنامه پالایشگاه‌های آمریکا به دلیل تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزئلا ۱۳۹۸/۰۲/۲۲


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پالایشگاه‌های آمریکا برای 2020 طرحی دارند : استفاده از عملیات‌های پیچیده برای به حداکثر رساندن سود با ساخت محصولاتی که مطابق با قوانین بین‌المللی کاهش محتوای سولفور در نفت خام هستند.

 ولی پس از یک سری تغییرات غیر منتظره در بازار، نفت خام ترش سنگین پالایش شده توسط پالایشگاه های آمریکا گران‌تر شده است و امید سوددهی را حتی قبل از عملی شدن آن، ناامید کرده است. حالا پالایشگاه ها مجبورند برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در واحد های پالایش نفت خام سنگین تغییر دهند.

 قوانین جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی، کشتی های سراسر جهان را ملزم کرده از ابتدای 2020 نفت خام دارای سولفور کمتر از 0.5 درصد را استفاده کنند. سوخت فعلی کشتی ها محتوای سولفور بالاتری دارد.

 انتظار می‌رفت این اقدام نفت خام سنگین را ارزان کند چون اکثر پالایشگاههای جهان به نفت خام سبک تر روی آورده‌اند که سوخت کم سولفور تری تولید می کند. این به نفع پالایشگاه‌های آمریکاست که توانایی بیشتری برای پالایش نفت خام سنگین دارند. 

در عوض ، عرضه نفت خام سنگین به خاطر تحریم‌های ونزوئلا و مشکلات خط لوله در کانادا و کاهش تولید اوپک کاهش یافته است. ونزوئلا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام سنگین جهان است. تولید نفت اوپک در ماه آوریل به 30.23 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین مقدار از 2015 بود.

 به نظر می‌رسد مشکل اصلی کم بودن نفت خام سنگین است.

 نفت  خام سنگین زمانی با قیمتی بسیار کمتر از  نفت سبک خریداری می‌شد ولی پس از تحریم‌های ایران و ونزوئلا شرایط فرق کرده است.

پالایشگاه های آمریکا برای تبدیل نفت به سایر محصولات پالایش شده مثل بنزین و نفتا، به تلخیص نفت به زغال کک نیاز دارند. پالایشگاه هایی که این توانایی را ندارند بیشتر نفت خام سبک پالایش می کنند که به وفور در آمریکا یافت می‌شود ولی نفت خام سنگین باید وارد شود.

 تحلیلگران می گویند احتمالا مقدار نفت خام پالایش شده کاهش می‌یابد ولی تا حالا این اتفاق نیفتاده است. قیمت نفت خام سنگین در بحبوحه درگیری عرضه کنندگانی  مثل کانادا و مکزیک با مشکلات زیرساختی و محدودیت‌های تولید، همچنان بالا می ماند . کشورهای زیادی نیستند که بتوانند کمبود نفت خام سنگین را جبران کنند.

منبع: تسنیم


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved