صنعت نفت ایران
1403/1/30
Thursday
آرشیو اخبار صنعت نفت

کره جنوبی؛ کشوری که از تحریم نفتی ایران ضربه خورده است ۱۳۹۸/۰۷/۱۴


به گزارش اویل اینداستری به نقل از نشنال اینترست، پالایشگاه های کره جنوبی پس از تحریم های جدید علیه ایران به دنبال یافتن منابع جایگزینی برای میعانات گازی هستند تا جای واردات قابل توجهی را که قبلا از ایران داشتند بگیرد. پالایشگاه های این کشور نفت فوق سبک را به عنوان ماده اولیه برای صنعت پتروشیمی خود ترجیح می دهند. هزینه جایگزین کردن میعانات گازی آمریکا کم نیست و سئول باید از پالایشگاه های نفتی خود بخواهد منابع متنوع عرضه را قبول کنند.

 به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کره جنوبی در 2017 تقریباً 3 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی وارد کرد و پنجمین وارد کننده بزرگ دنیا شد و روزانه  2.7 میلیون بشکه نفت و سایر مایعات مصرف کرد. سه تا از 10 پالایشگاه بزرگ نفت خام دنیا در کره جنوبی قرار دارند و این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات نفتی در جهان است. کره جنوبی تا حد زیادی وابسته به عرضه نفت خام از خاورمیانه است و در 2017 بیش از 82 درصد نفت خام مورد نیاز خود را از این منطقه وارد کرد.

کره جنوبی برای تبعیت از تحریم های آمریکا مجبور شد میزان واردات نفت خام خود را تنظیم کند. واردات نفت خام از ایران از ده درصد  سال 2011 به چهار درصد تا سال 2015 کاهش یافت. جای کاهش واردات از ایران را روسیه و برخی عرضه کنندگان از خاورمیانه مثل عراق، قطر و امارات گرفتند.

پس از برداشته شدن تحریم های ایران در 2016، کره جنوبی واردات از ایران را دوباره افزایش داد. نفت خام و میعانات گازی ایران تا 2017 ، 12 درصد واردات کره جنوبی را تشکیل می داد. ولی این کشور مجبور شد دوباره واردات از ایران را در نیمه اول سال 2018 به خاطر کاهش تولید ایران پایین بیاورد. کره جنوبی گزینه دیگری جز یافتن منابع جایگزین  نداشت.

 در ماه می 2019، آمریکا معافیتهای خرید نفت از ایران را که به برخی مشتریان بزرگ این کشور مثل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن داده بود لغو کرد. بنابراین صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافت و از 2 میلیون بشکه در ماه مارس به 0.4 میلیون بشکه در روز در ماه می رسید.

 قبل از تحریم های آمریکا کره جنوبی بزرگترین وارد کننده میعانات گازی ایران بود. خریداران این کشور میعانات گازی ایران را به میعانات قطر ترجیح می دهند چون نسبتاً ارزان تر است.در 2018، کره جنوبی 23 نوع متفاوت از میعانات گازی را از 15 کشور خرید و آزمایش کرد تا  با قیمت حدود 9 میلیارد دلار جایگزین ایران شوند.

 پالایشگاه های کره جنوبی حالا باید دنیا را به دنبال جایگزین گران‌تری برای میعانات گازی ایران بگردند. واحد های پالایشی کره  برای فراوری میعانات گازی قطر و ایران طراحی شده اند که سولفور کمتری دارند و هیچ پسماندی تولید نمی کنند.

آمریکا سعی دارد میعانات گازی خود را به کره جنوبی بفرستد ولی کره مجبور است پالایشگاه های خود را برای نفت آمریکا تنظیم کند. واردات نفت خام کره جنوبی از آمریکا در ماه آوریل 5 برابر شد و به 1.45 میلیون تن رسید. ولی خریداران کره جنوبی نگرانند هزینه های تولید مواد پتروشیمی آنها افزایش یافته و رقابت پذیری آنها را در برابر افزایش عرضه چین کاهش دهد.

تحریم های آمریکا علیه ایران کره جنوبی را در شرایط سختی قرار داده است. اگر این شرایط ادامه یابد، تنها عرضه کنندگان نفت خام آمریکا که به آسیا صادرات می‌کنند سود می برند. هزینه پنهانی جایگزین کردن میعانات گازی ایران مخصوصاً برای کره جنوبی کم نیست.

 گزارش شده که کره جنوبی قصد دارد به نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه بپیوندد و از نفتکش ها در تنگه هرمز حفاظت کند. تصمیم حمایت از ائتلاف آمریکا در تنگه هرمز بهایی است که این کشور باید برای امنیت عرضه نفت خام بپردازد. ولی سئول باید ببیند آیا جایگزین کردن میعانات گازی ایران با محموله های آمریکا به اندازه کافی خوب است. وارد شدن به آب های ناشناخته زمانی برای پالایشگاه های کره ای غیر قابل تصور بود چون آنها برای یافتن عرضه کنندگان جدید بسیار محافظه کار هستند ولی زمان آن رسیده که منابع عرضه خود را متنوع تر کنند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved