صنعت نفت ایران
1403/2/10
Monday
آرشیو اخبار صنعت نفت

راندمان پایین مصرف انرژی در صنایع انرژی‌بر کشور/ نیاز به تحول اساسی در ساختار تولید داریم ۱۴۰۲/۱۲/۰۹


د.
حسن مرادی، کارشناس انرژی اظهار داشت: شرایط کنونی صنایع انرژی‌بر کشور به گونه‌ای است که اگر یارانه انرژی به آنها پرداخت نشود، تولیدشان توجیه پذیر نیست و با ضرر و زیان همراه خواهد بود، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته چنین وضعیتی وجود ندارد و اگر این کشورها نیز با همین حجم مصرف انرژی فعالیت داشته باشند، میزان تولید آنها به مراتب از ارقام موجود بالاتر خواهد بود.

وی در خصوص راندمان مصرف انرژی گفت: راندمان مصرف انرژی در صنایع کشور با راندمان بهینه فاصله دارد و تا زمانی که فرایندها اصلاح نشود و همچنین روند و روش تولید تغییر نکند وضعیت به همین شکل خواهد بود، مگر اینکه تجهیزات به‌روزرسانی شده و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف رخ ندهد و تغییری در شاخصه‌های متفاوت ایجاد نشود وضعیت به همین شکل خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سهم عمده قیمت تمام شده در صنایع انرژی‌بر کشور متعلق به انرژی ارزان است و این سهم چیزی بالغ بر 40 تا 50 درصد است، به گونه‌ای که با حذف آن باتوجه ‌به دستگاه‌های فرسوده موجود، تولید منجر به زیان خواهد شد و تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

وی افزود: در نتیجه باید ساختارها از بنیان اصلاح شود و با اصلاح ساختارها تولیدات در تراز جهانی قرار گیرد، به عبارتی نباید هم‌‌زمان با دادن یارانه انرژی انتظار تولید به‌صرفه را داشت.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع منابع با محوریت اشتغال‌زایی از بخش‌های مختلف کاسته و در قالب یارانه انرژی ارزان به صنایع داده می‌شود، به گونه‌ای که با قطع این یارانه تولیدکنندگان قادر به ادامه فعالیت نیستند.


تلگرام

برچسب‌ها


نظرات کاربران


نظر شما

  • نام و نام خانوادگی
  • ایمیل
  • کد امنیتی
  • Captcha
  • نظر

  • عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.

 

© 2019 - All rights reserved