اوجگیری تقاضای نفت در بخش جادهای تا سال ۲۰۴۰ ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
به گزارش اویل اینداستری، بهنقل از هفتهنامه بررسی تحولات بینالمللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، بانک سرمایهگذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیشبینی کرد افزایش تقاضای جهانی نفت در بخش جادهای، پس از رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۳۲، تا سال ۲۰۴۰ کاهش مصرف نفت به ازای هر خودرو را جبران میکند و به همین دلیل در سطح ۴درصد بیشتر از تقاضای سال ۲۰۲۳ ثابت باقی خواهند ماند، اما از سال ۲۰۴۰ به بعد روند تقاضای جهانی این بخش کاهش خواهد یافت.
این بانک انتظار دارد تفاوتهای زیادی در زمان بهاوجرسیدن تقاضای نفت در کشورهای مختلف وجود داشته باشد.
این بانک در مطلب خود آورده است که ۱.۷ میلیارد خودرو در سطح جادههای جهان، ۴۷درصد از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است و مصرف بنزین حدود نیمی از تقاضای نفت بخش جادهای را تشکیل میدهد.
گسترش خودروهای برقی جدید که بهعنوان خودروهای باتری و پلاگین هیبریدی شناخته میشود (نه هیبریدیهای سنتی)، اکنون بر تقاضای جهانی نفت تأثیر میگذارد.
این بانک انتظار دارد افزایش خودروهای برقی جدید و افزایش کارآیی موتورهای احتراق داخلی باعث کاهش ۶۵درصدی مصرف نفت در هر خودرو (تا ۲۸۵ گالن در سال) تا سال ۲۰۴۰ شود.
بانک گلدمن انتظار دارد تا سال ۲۰۴۰ تعداد خودروهای جهان از خودروهای برقی جدید ۶۰درصد افزایش یابد.
براساس پیشبینی این بانک، تقاضای نفت بخش جادهای در بازارهای نوظهور، بهاستثنای چین، تا سال ۲۰۴۰ روبهرشد خواهد بود. این افزایش تقاضا تقریباً کاهش مداوم در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اوئیسیدی) و بهزودی در چین را جبران خواهد کرد که انتظار میرود تقاضای نفت بخش جادهای این کشور در سال ۲۰۲۵ به اوج برسد.
طبق نظر بانک گلدمن ساکس، زمان بهاوجرسیدن تقاضای نفت جادهای میتواند از سال ۲۰۲۵، تا پس از سال ۲۰۴۰ تحت مسیرهای جایگزین برای رشد اقتصادی و گسترش خودروهای برقی در کشورها متفاوت باشد. درعینحال، رشد تقاضای نفت برای تولید محصولات پتروشیمی و سوخت جت قویتری خواهد بود.
از نظر مقایسه، سناریوی پایه گلدمن ساکس درباره رشد ثابت تقاضای نفت جادهای، از پیشبینی آژانس بینالمللی انرژی بیشتر بوده و پیشبینیهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کمتر است.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.
عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۵
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۲
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶