آغاز ساخت نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک در روستاهای کشور ۱۴۰۴/۰۶/۱۰

به گزارش اویل اینداستری، آیین امضا و مبادله تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان شهرداریها و دهیاریها و سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری برق (ساتبا) برای احداث نیروگاههای تجدیدپذیر تا ظرفیت 3 مگاوات در روستاهای کشور، امروز، یکشنبه، 9 شهریور در محل سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور برگزار شد. این تفاهمنامه با حضور مسعود نصرتی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها و محسن طرزطلب معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا در محل سازمان شهرداریها و دهیاریها مبادله شد.
بر اساس این تفاهمنامه، دهیاریها، شرکتهای تعاونی دهیاریها و اتحادیههای مرتبط میتوانند در احداث نیروگاههای تجدیدپذیر مشارکت کنند؛ این پروژهها در چارچوب مدلهای توسعهای ساتبا و از طریق قراردادهای خرید تضمینی برق بلندمدت اجرایی خواهند شد.
محسن طرزطلب، مدیرعامل سازمان ساتبا در در آیین امضا و مبادله تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان شهرداریها و دهیاریها و ساتبا که بعد از ظهر امروز، یکشنبه، 9 شهریور در محل سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر با مقیاس کوچک در روستاهای کشور با وجود پراکندگی در سطح کشور سبب آبادانی، رفع محرومیت، افزایش اشتغال زایی می شود و توسعه و ایجاد تنوع پروژه های نیروگاه های تجدیدپذیر در سطح شهرستان ها و روستاهای کشور، ارزشمند است.
وی، ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در سطح روستاها را در کمک به رفع ناترازی انرژی و رسیدن به هدف 30 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بسیار موثر دانست و عنوان کرد: ساتبا با امضای این تفاهم نامه تلاش خواهد کرد اقدامات و تمهیدات لازم برای موضوعاتی همچون صدور مجوزهای مرتبط، هماهنگی برای اتصال به شبکه نیروگاه ها، اندیشیدن تمهیدات و هماهنگی برای پرداخت تسهیلات، تامین تجهیزات و انتخاب پیمانکار مناسب برای اجرای پروژه ها را انجام دهد.
رییس ساتبا با اشاره به مزایای ساخت نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک، ادامه داد: ساخت نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک نیاز به خط و پست برق ندارد و هزینه های سرمایه گذاری کمی دارند؛ ضمن اینکه لازم است به تدریج به سمت بهره گیری از ذخیره سازها برویم.
طرزطلب بر ضرورت حرکت ساتبا و سازمان بهینه سازی انرژی همگام با دولت برای مدیریت مصرف انرژی تاکید و تصریح کرد: با کمک نیروگاه های خورشیدی می توانیم مصرف پیک برق روز و مصرف برق در شب را با کمک نیروگاه های برق آبی تامین کنیم و همزمان با تولید و مدیریت مصرف انرژی، ناترازی انرژی را برطرف کنیم. وی با اشاره به آغاز ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک با کمک سازمان دهیاری ها و شهرداری ها در روستاهای کشور، خاطرنشان کرد: ساتبا با همکاری دستگاه های اجرایی همچون بسیج و کمیته امداد، تجربه خوبی در ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک دارد و امیدواریم با ارتباط تنگاتنگی که با سازمان دهیاری ها و شهرداری ها داریم، ساخت این نوع نیروگاه ها سرعت گیرد.
در ادامه، مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اظهار کرد: اگر این تفاهمنامهها دارای برنامه زمانبندی مشخص، دبیرخانه و کارگروههای نظارتی باشند، میتوانیم امیدوار باشیم که نتایج ارزشمندی به دست آید. وی با بیان اینکه تاکنون 220 پروژه درآمدزا با ظرفیت 29 مگاوات تصویب شده است، افزود: از این میزان، 11 مگاوات وارد مدار بهرهبرداری شده و مابقی نیز در دست اقدام است. خرید تضمینی 20 ساله برق تولیدی از این پروژهها به رونق آنها کمک کرده است.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها با اشاره به حمایتهای مالی و نهادی در این حوزه گفت: بانکهایی مانند توسعه تعاون، شهر و پستبانک بهعنوان طرف قرارداد، تسهیلات ارزانقیمت برای این پروژهها ارائه میدهند. همچنین استانداریها و معاونان عمرانی استانها در تأمین زمین و پیگیری امور اجرایی همراهی خواهند کرد. وی ادامه داد: 14 شاخص برای ارزیابی معاونان عمرانی در استانها تعیین کردهایم که یکی از مهمترین آنها توسعه انرژیهای خورشیدی است. هر سه ماه عملکرد این حوزه در 31 استان رصد و پایش میشود.
نصرتی با اشاره به اهمیت اقتصادی این طرحها اظهار کرد: استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، علاوه بر رفع بخشی از ناترازی برق، هزینههای سنگین انتقال سوخت و برق به روستاها و شهرهای کوچک را کاهش میدهد. بهعنوان نمونه، با راهاندازی یک نیروگاه خورشیدی در یک روستای 30 خانواری، دیگر نیازی به انتقال کیلومترها لوله گاز یا دکلهای برق نخواهد بود که این موضوع صرفهجویی نجومی به همراه دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دهیاریها بهصورت منفرد نمیتوانند از ظرفیتهای بزرگ استفاده کنند؛ از همین رو، تعاونیها و اتحادیههای دهیاریها در این طرح نقش محوری دارند و پروژهها بهصورت تجمیعی تعریف و اجرا میشوند. وی یادآور شد: این برنامهها مورد تأکید معاون اول رئیسجمهور، وزیر کشور و کارگروه بهینهسازی انرژی در وزارت کشور است. وزارت نیرو نیز بهعنوان متولی اصلی همراهی میکند و سایر دستگاهها مانند وزارت راه و وزارت نفت نیز از منافع این طرحها بهرهمند خواهند شد.
نصرتی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای این پروژهها، علاوه بر خروج از ناترازی برق، شاهد کاهش هزینههای ملی در حوزه انرژی و بهبود شرایط زندگی مردم در نقاط مختلف کشور باشیم.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.



عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۶
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۳
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۳
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶