نظام جدید قیمتگذاری گاز در مسیر عدالت و پایداری انرژی ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
 
    
    به گزارش اویل اینداستری به نقل از شرکت ملی گاز ایران، هوشنگ صیدالی با اشاره به تشدید ناترازی انرژی در سالهای اخیر گفت: در سالهای گذشته مطالعات و بررسیهای گستردهای از سوی کارشناسان، مراکز علمی و دستگاههای مرتبط برای اصلاح نظام قیمتگذاری گاز طبیعی انجام شد.
وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت چهاردهم و بر اساس سیاستهای عدالتمحوری و حمایت از اقشار کمبرخوردار، پیشنهادهای متعددی برای بازنگری در نظام قیمتگذاری گاز ارائه شد، ادامه داد: سرانجام پس از بررسیهای دقیق کارشناسی، نظام جدید تعرفه گاز طبیعی بخش خانگی در ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ به تصویب هیئت وزیران رسید.
ماهها کار کارشناسی
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: این طرح حاصل ماهها کار کارشناسی و نشستهای مشترک با وزارت نفت، سازمان هدفمندسازی یارانهها، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای ذیربط بوده و در تدوین آن از دانش و تجربه مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور نیز استفاده شده است.
به گفته صیدالی، نظام جدید قیمتگذاری دارای ویژگیهای متمایزی ازجمله بهرهگیری از نظام تعرفهگذاری افزایشی (IBT) بر مبنای الگوی چهار پلهای، حذف اقلیمبندی پنجگانه هواشناسی و تعیین دامنه پلکانها برای هر شهر بر اساس متوسط مصرف پنجسال گذشته آن شهر و یکسانسازی الگوی تعرفه در ماههای سرد و گرم سال است.
وی در تشریح فرآیند تدوین این نظام گفت: برای تعیین مرز پلکانهای مصرف در هر شهر و هر ماه، بیش از ۱.۵ میلیارد داده مربوط به پنج سال گذشته مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن در قالب کتابچهای ۱۲۰۰ صفحهای شامل جداول مصرف برای تمام شهرهای کشور تدوین شد.
گاز رایگان برای خانوارهای دهک ۱ و ۲
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تعاملات بیندستگاهی در این زمینه گفت: در فرآیند اجرای طرح، با سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی سکونتگاههای غیردائم، واحدهای مسکونی فرعی و خانوارهای کمبرخوردار توافقهای لازم انجام شده است، افزون بر این ارتباط سامانهای با وبسرویس وزارت رفاه برقرار شد تا خانوارهای دهکهای ۱ و ۲ از مزایای ویژه و گازبهای رایگان در پله اول مصرف بهرهمند شوند.
صیدالی درباره اجرای نظام قیمتگذاری گاز طبیعی تصریح کرد: این نظام جدید افزون بر حمایت از اقشار کممصرف و کمدرآمد، انگیزه لازم برای صرفهجویی و بهینهسازی مصرف در بخشهای غیرمولد اقتصادی را ایجاد میکند و این گام مهمی بهمنظور پایداری تأمین انرژی و تحقق عدالت در توزیع یارانههاست.
برچسبها
نظرات کاربران
نظر شما
- عبارات توهین آمیز و شخصی منتشر نخواهد شد.



عناوین دانشی صنعت نفت
- مهندسی مخزن | ۱۸
- حفاری و اکتشاف | ۸۰
- بالادستی | ۳۰
- پایین دستی | ۳
- دریایی و فراساحلی | ۶۷
- مهندسی فرآیند | ۷۰
- تجهیزات دوار | ۴۴
- تجهیزات ثابت | ۳۲
- پایپینگ | ۶۰
- برق و مخابرات | ۱۴
- کنترل و ابزاردقیق | ۲۶
- سیویل و سازه | ۱۳
- مواد و متالوژی | ۴۴
- رنگ و عایق | ۷
- ایمنی | ۹
- آب، پساب و پسماند | ۱۲
- مهندسی عمومی | ۵
- رویه و دستورالعمل | ۱۰
- نرم افزارها | ۶
- کلیپهای فنی و مهندسی | ۷۷
- پالایشگاه نفت | ۱۷
- پالایشگاه گاز | ۴۶
- NGL | ۶
- LNG & LPG | ۱۳
- خط لوله | ۳۶
- مخازن ذخیره | ۱۵
- پتروشیمی | ۱۴
- بازرسی و QC | ۱۵
- HSE | ۳۹
- ساخت و نصب | ۱۲
- راه اندازی | ۹
- سازندگان و تامین کنندگان | ۱۰
- تامین مالی و سرمایه گذاری | ۳۲
- ماشین آلات | ۱۲
- مدیریت پروژه | ۹۱
- مدیریت دانش | ۹
- مدیریت سازمانی و عمومی | ۲
- تأمین کالا | ۱۳
- EPC | ۲۰
- پیمانکاران بین المللی | ۸
- اطلاعات انرژی کشورها | ۱۴
- پروژه های خارجی | ۱۵
- نقشه های نفت و گاز خارجی | ۱۰
- شرکت های نفتی | ۱۴
- پلانت های فعال | ۴۰
- طرح ها و پروژه ها | ۳۵
- منطقه های ویژه انرژی | ۶
- میادین نفت و گاز خارجی | ۴
- نقشه های نفت و گاز ایران | ۲۴
- میادین نفت و گاز | ۴۰
- آمار و داده ها | ۷۵
- اسناد بالادستی نفت | ۹
- اقتصاد نفت و گاز | ۶۹
- حقوق انرژی | ۱۰
- دیپلماسی انرژی | ۱۹
- قراردادهای بالادستی | ۲۰
- مهندسین مشاور | ۶۷
- IPC | ۲۰
- پیمانکاری درایران | ۳۶
- نرخ عوامل نفت و گاز | ۱۲
- قرارداد | ۴۵
- ارزیابی اقتصادی طرح ها | ۳
- بخشنامه و مقررات | ۳۸
- مقررات مناقصات | ۳۱
- حوادث نفت و گاز | ۱۰
- ترینهای صنعت نفت | ۱۴
- فهرست بها | ۱۸
- وقایع نفت و گاز | ۵
- پدافند غیرعامل | ۲
- واژگان و زبان تخصصی | ۱۴
- مجلات نفت و انرژی | ۱۹
- مجلات مهندسی و صنعتی | ۴
- مطالب عمومی | ۳۰
- مدیریت منابع انسانی | ۳
- آمادگی آزمون SP | ۳
- آمادگی آزمون RMP | ۴
- آمادگی آزمون PMP | ۶
- انرژی های غیر نفتی | ۵
- آزمونهای استخدامی نفت | ۱۵
- آزمونهای ارشد 94 | ۵۹
- آزمونهای دکتری 95 | ۳۸
- استانداردهای مهندسی | ۲۱
- ابلاغیات | ۹
- بازاریابی و توسعه بازار | ۱
- تحقیق و توسعه | ۶
 
         
         
     
         
    
